Praca księgowa, choć z pozoru wydawać się może spokojna i wolna od emocji, jest tak naprawdę bardzo angażująca i wymagające dla umysłu. Pomimo wkładania w nią wielkiego wysiłku, zawsze towarzyszy jej ryzyko popełnienia błędu. Trzeba mieć świadomość, że będzie to niezwykle stresująca sytuacja, gdyż nawet niewielki błąd oznaczać może ogromne straty finansowe dla biura lub jego klienta. W takiej sytuacji bardzo przydatne będzie specjalne ubezpieczenie OC.
Czy biuro rachunkowe musi mieć wykupione OC?
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, czyli w skrócie OC, jest doskonale znane każdemu kierowcy — zabezpiecza na wypadek różnego rodzaju zdarzeń drogowych i pozwala uniknąć ogromnych kosztów związanych z naprawą pojazdu. Jest to oczywiście ubezpieczenie obowiązkowe, bez którego nie można poruszać się po drogach. Rzecz jasna ubezpieczenie OC można wykupić także w sytuacji, gdy prowadzi się biuro rachunkowe. Podobnie jak w przypadku ubezpieczenia drogowego, chroni ono przed konsekwencjami finansowymi popełnianych błędów podczas wykonywania pracy.
Powstaje jednak pytanie, czy ubezpieczenie OC biura rachunkowego jest obowiązkowe i nie da się bez niego prowadzić legalnie działalności, czy może jest jedynie dobrowolne? Według obowiązujących przepisów każde biuro rachunkowe musi posiadać wykupioną specjalną polisę. Przepisy są na tyle restrykcyjne, że nie można nawet rozpocząć działalności biura rachunkowe, jeśli nie posiada się od pierwszego dnia obowiązującej polisy. Zaniedbanie tego obowiązku może wiązać się z bardzo poważnymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi.
Przed jakimi zdarzeniami ochroni OC biura rachunkowego?
Wiemy już, że OC biura rachunkowego jest obowiązkowe i nie można bez niego prowadzić działalności. Warto jednak mieć również świadomość, przed jakimi konkretnie zagrożeniami wykupiona polisa może ochronić. W jakim zakresie działa OC dla biura rachunkowego i co dokładnie obejmuje?
Zatrudnieni w biurze rachunkowym ludzie w wyniku błędu, zaniedbania, zmęczenia czy też nadmiernego stresu, mogą popełnić podczas swojej pracy błąd. Nawet z pozoru drobna pomyłka księgowa wiązać się może z milionowymi stratami dla klienta lub też z nieprawidłowościami w rozliczeniu, co z pewnością nie zostanie zignorowane przez urząd skarbowy. Jakiego typu mogą to być błędy? Zdecydowanie najpowszechniej dochodzi po prostu do pominięcia jednej z faktur w rozliczeniu, co wiązać się będzie z wystąpieniem niedopłaty podatku VAT.
Dobra polisa chroni nie tylko przed pomyłkami popełnianymi bezpośrednio przez biuro rachunkowe, lecz również przed zagrożeniami z zewnątrz. Doskonałym przykładem może być atak hackerski na biuro lub błędy w zakresie przestrzegania przepisów RODO.
Czego nie obejmuje OC biura rachunkowego?
Ubezpieczenie OC przeznaczone do biura rachunkowego obejmuje wiele różnorodnych zagrożeń, dzięki czemu zarówno klienci, jak i pracownicy biura są doskonale chronieni na wypadek pomyłek lub niedopatrzeń. Wiedzieć jednak trzeba, że nawet najlepsza na rynku polisa nie będzie chroniła przed każdym zagrożeniem. Jakie są zatem przypadki, gdy OC nie zadziała?
Ubezpieczenie OC co do zasady nie obejmuje:
- biura, które straciło prawo do wykonywania działalności,
- kar umownych między stronami,
- szkód wyrządzonych członkom najbliższej rodziny,
- strat spowodowanych atakami terrorystycznymi, wojną lub rozruchami społecznymi.
Jak zatem widać, istnieją pewne wyjątki, przed którymi nie zabezpieczy nas nawet najlepsza polisa. Mimo jednak wszystko OC biura rachunkowego to rozwiązanie bardzo pomocne w codziennej pracy księgowej.